Griep en fitness

Het kan heersen of niet, het komt als het komt en als het komt ben je te laat. Je traint al een tijd goed op een nieuw fitness schema, je neemt al een langere tijd de juiste hoeveelheden voedingstoffen en je zit in een groeiend patroon. Het komt totaal onverwacht en ongewenst, de griep. Een griepvirus haalt voor even alles van je motivatie onderuit. Je voelt je slap, zwak en misselijk. Bovendien verlies je die kilo’s waar je de afgelopen maanden keihard voor hebt getraind in enkele dagen. Of toch niet?

Preventie

Ook hierbij geldt, voorkomen is beter dan genezen. Hier wat tips en weetjes om rekening mee te houden:

  • Overmatig trainen vraagt veel van je lichaam en is nadelig voor je weerstand. Kijk je schema eens na en zie of je je lichaam niet overbelast.
  • Blijf eten. Veel sporters en bodybuilders beginnen rond januari/februari met een mager eetpatroon om zich voor te bereiden op de lente/zomer. Dit magere voedingspatroon put je weerstand uit. Als je symptomen voelt van een beginnende griep, eet dan een paar honderd calorieën boven je dagelijkse inname voor één of twee dagen.
  • Voldoende slaap. Slaap minimaal 7 uren per nacht om je lichaam te laten herstellen en rusten. Een slechte slaaprust kan een symptoom zijn van overbelasting.
  • Negatieve gedachtegang en pessimistische gedachten zijn een bewezen aanval op je immuunsysteem! Ook als je door moeilijkere periodes gaat, blijf zaken bekijken vanuit de zonnige kant!
  • Drink water en verminder alcohol inname. Vocht helpt afvalstoffen je lichaam uit, hoe meer je drinkt hoe sneller en efficiënter dit gaat. Ook als je al ziek bent geworden!

Deze stofjes helpen je bij het versterken van je imuunsysteem:

  1. Vitamine C.
  2. Zink (mineraal).
  3. Vitamine E.
  4. Glutamine (aminozuur).
  5. Echinacea (kruid).

Dit werkt je immuunsysteem tegen:

  1. Suiker
  2. Alcohol
  3. Overbelasting

Tijdens de griep

Mocht je dit te laat gelezen hebben en of de griep al te pakken hebben. Blijf rustig een paar dagen zoveel mogelijk in bed liggen. Drink voldoende water en neem zo nodig wat immuun versterkende stoffen. Vaak knap je met een 2 – 6 dagen weer op. Ga in deze periode dan ook niet trainen, je doet je lichaam meer kwaad dan goed.

Ook zul je misschien merken dat je een paar (1-5) kilo gewicht verliest. Geen paniek dat hier je zuurverdiende spiermassa in een paar dagen wegvloeit. Het is voornamelijk vocht en de inhoud van de darmen die het lichaam helpen even een nieuwe start te maken.

Na herstel zul je binnen no-time weer op je oude kunnen en gewicht zitten.

Succes en beterschap!

 

Griep en fitness
Rate this post