Paleo Oer Dieet

Paleo Oer Dieet

Het Paleo dieet, ook wel het Oerdieet genaamd.

Het Paleo dieet wordt ook wel het oerdieet genoemd. Het is eigenlijk geen dieet maar een leefstijl. Maar wel een leefstijl zonder koolhydraten. Het Paleo dieet is gebaseerd op gezondheid, jouw gezondheid.

Het Paleo dieet is uitstekend geschikt na het volgen van een crashdieet, eiwitdieet of afvallen zonder dieet waarin je in een zeer korte tijd overtollige kilo’s kwijt kunt raken.

Recepten voor het Paleo Dieet voor de laagste prijs kun je hier terug vinden >>

Wat houdt het Paleo dieet in?

Het Paleo dieet is gebaseerd op de voeding van onze voorouders. Juist deze voeding heeft ervoor gezorgd dat de mens fit en gezond was zonder overgewicht. Dit dieet is gebaseerd op het eten van dierlijke eiwitten en vetten, verse groente, fruit, eieren, noten en honing. Dit alles in de juiste balans. Dus wie op zijn voeding let, hanteert het Paleo dieet ofwel de Paleo leefstijl.

Wat past er absoluut NIET in het Paleo dieet?

Suikers, granen, brood, melk, kaas en aardappelen, frietjes etc. Binnen het Paleo dieet neemt het gebruik van eiwitten toe en neemt het gebruikt van koolhydraten af.

Wat past er absoluut WEL in het Paleo dieet?

Binnen het Paleo dieet richten we ons op het eten van gezonde> vaak biologische producten. Vlees, vis, schelp- en schaaldieren, noten, honing, fruit, kokos noten en zaden en paddestoelen.

Vlees:

Binnen het Paleo dieet kan vlees gewoon worden gegeten. Het liefst biologisch vlees. Eerlijk en gezond gevoede dieren, met voldoende bewegingsruimte. Het beste kan men kiezen voor kip of kalkoen (rijk aan eiwitten). Maar ook rundvlees, varkensvlees of lamsvlees is erg lekker en op een gezonde wijze te bereiden.

Vis
Vis is een zeer mooi maar vooral gezond product dat uitstekend binnen het Paleo dieet past. Rijk aan eiwitten. Vis levert namelijk veel waardevolle voedingstoffen: eiwitten van hoge kwaliteit, goede vetten, vitamines en mineralen. Vis, vooral vette vis, zoals makreel, haring, zalm, sardines zijn rijk aan Omega-3.

Schaal- en schelpdieren:
Mosselen, bepaalde soorten slakken, oesters, kreeften en garnalen zijn ook uitstekende voedingsmiddelen. Gezien het vaak arbeidsintensieve proces van vangen en ontschalen zijn het de wat duurdere varianten.

Groenten
Alle groenten zijn uitstekend geschikt en passen binnen het Paleo dieet. Aardappels echter dient men te vermijden, deze vallen niet in het Paleo dieet. Met groenten kun je eindeloos variëren: bakken, koken, stomen maar ook als salade heerlijk.

Fruit
Fruit is een uitstekende bron van energie, vezels, vitamines, mineralen, enzymen en vele andere stoffen. Alle soorten fruit passen binnen dit dieet. Het aantal fruitstukken dat je eet, en ook de specifieke varianten, zou je af kunnen stemmen op je doel.

Noten en zaden
Rijk aan gezonde vetten en eiwitten zijn noten en zaden. Deze passen ook in het Paleo  dieet. Van sommige noten wordt meel gemaakt (amandelmeel bijvoorbeeld) en daarom kun je dit gebruiken in recepten om bijvoorbeeld om pizzabodems te maken.

Paddestoelen
Naast champignons, kastanjechampignons en oesterzwammen zijn er nog meer paddestoelen die prima in het Paleo dieet passen. De champignon bevat nagenoeg geen calorieën en geen vet en zout. Daarintegen bevatten ze een hoog gehalte aan eiwit en voedingsvezels. Dit geeft eerder een ‘vol’ gevoel. De vitamines B2 en B3 helpen bovendien om meer energie uit je voeding te halen zodat je actief en met een goed humeur je gevecht tegen de overtollige kilo’s aan kunt gaan. Daardoor neemt de kans op succes toe.

Kokos

Kokos kennen we allemaal. Het is zeer smaakvol en past prima in het Paleo dieet. Kokosolie is zeer geschikt om mee te bakken en heeft een heerlijke smaak. Kokosmelk vormt een prima melkvervanger maar kan ook gebruikt worden als basis voor in saus ed. Het sap van de kokosnoot is een zeer mineraalrijke drank.

Kruiden en specerijen
Smaakvol eten binnen je dieet is erg belangrijk. Het moet immers vooral lekker zijn, anders houden we het niet vol. Kruiden (verse) hebben veel invloed op de smaak. Kruiden passen daarom binnen het Paleo dieet. Tijm, rosemarijn, munt, peterselie, oregano en barsilicum zijn enkele voorbeelden van kruiden die erg smaakvol zijn. Een goed dieet bevat een breed scala aan verse kruiden en specerijen. Zo maak je het Paleo dieet nooit saai.

Water
Water is gezond en lekker. Je kunt hierin kiezen uit kraanwater of bronwater. Je kunt hiermee ook variatie aanbrengen binnen het Paleo dieet.

Overige dranken
Naast puur kokoswater blijven enkel de zelfgemaakte dranken nog als goede optie over. Denk bijvoorbeeld aan water met een klein beetje limoensap of limoenpartjes en een stukje gember en munt. Als dit een paar uur getrokken heeft, heb je een heerlijk verfrissende drank.

Nogmaals: het Paleo dieet is een leefstijl:

  • Granen zijn nergens, maar dan ook nergens goed voor
  • Suiker is de ‘vijand’

Kiezen voor het Paleo dieet is niet alleen kiezen voor een dieet maar ook voor een leefstijl. Het is een overtuiging waar je zeer ver in kunt gaan. Hoe ver? Dat bepaal jezelf. Kies je alleen voor de voeding binnen het Paleo principe of ga je ook leven volgens het Paleo principe?  Het behoeft geen uitleg dat onze huidige leefstijl nogal verschilt van die van de jager-verzamelaar. Ga terug naar de oorsprong en leef zoals de jager-verzamelaar vroegers leefde. De oude eetgewoonten gecombineerd met de moderne mogelijkheden. Grote kans op succes!

Paleo Oer Dieet
Rate this post
Click here to add a comment

Leave a comment: